Op reis met Bart en Hellen

Hete stoom en een koel bos

Op onze laatste dag in IJsland verlaten we het gebied rond het meer van Myvatn en rijden we oostwaarts richting de boot die daar de volgende ochtend voor ons zal klaar liggen. Voor we echt op weg gaan stoppen we eerst nog bij het sulfatorveld van Namaskard. Hier bubbelt, stoomt en puft het aan alle kanten. De modderpoelen en zwavelbronnen zijn een lust voor oog en 'neus'. De vele mineralen die mee naar boven komen hebben het gebied een prachtig kleurenpalet gegeven. Hierna gaan we echt op weg en de eerste 150 km rijden we over de winderige droge hoogvlakte Jokulsdalheidi, welke we gisteren landinwaarts hebben bezocht. De tafelberg Herdubreid blijft overal zichtbaar en imponeert bij iedere blik naar rechts of stop die we maken. Als we in de buurt van Egilstadir komen wordt het gebied weer groener en komen de schaapjes ook weer te voorschijn. Ons hotel bevindt zich voorbij deze voor IJslandse begrippen grote plaats in de lommerrijke omgeving van Hallormstadur. IJsland kent vrijwel geen bos, want de bomen die er waren zijn door de bewoners al eeuwen geleden omgekapt. In het gebied van Hallormstadur is men rond 1930 weer op bescheiden schaal begonnen met het aanplanten van bomen om zo van dit gebied aan het grote meer een recreatiegebied te maken en om op een verantwoorde manier weer aan houtwinning te doen. Na aankomst in het hotel hier maken we een hele fijne wandeling van 2 uur door dit bos.

Hamba