Op reis met Bart en Hellen

Trollenland en rotte eieren

De dag na de walvissen is inderdaad wat het weer betreft minder, maar voor ons doel van vandaag toch nog goed genoeg. We starten de dag bij de Godafoss waterval, zo genoemd omdat in het jaar 1000 een wethouder had besloten dat de inwoners van IJsland katholiek moest worden. Zelf was hij een heiden maar toen hij thuiskwam besloot hij al zijn afgodsbeeldjes in de waterval te gooien.

We rijden door naar Myvatn het op een na grootste meer van IJsland en uniek om zijn vele aspecten en het rijke vogelleven. De plekken die we bezoeken zouden voor een groot deel in een sprookjesboek of de efteling kunnen voorkomen. De eerste stop is in Skutustadir, waar je prachtig gevormde pseudokraters vind. We maken er een korte wandeling en drinken er koffie. Daarna is Dimmuborgir aan de beurt. De naam betekent zwart kasteel. Je vindt er allerlei lavaformaties, omdat enorme klodders lava hier zijn gestold en de meest bizarre vormen hebben aangenomen. Je kunt je goed voorstellen dat de mensen hier vroeger in trollen geloofden, want als je goed kijkt haal je de hoofden van de wezens eruit. Ook hier een korte wandeling want het regent intussen. We gaan lunchen in Reykjahid, waarna het weer is opgeklaard en we besluiten naar de Dettifoss waterval te rijden en voor ons is dit toch wel de meest indrukwekkendste welke we op deze reis gezien hebben. Na dat bezoek terug richting Myvatn en slaan we af naar Krafla, een vulkanisch gebied met lava en kraters wat zo'n veertig jaar geleden nog actief was. Overal komt stoom uit de grond en het ruikt er naar rotte eieren. De kleuren en vormen zijn er prachtig. Hier maken we een wat langere wandeling. Tot slot van de dag rijden we naar het kratermeer Vitni. Ook hier weer die mooie kleuren. Dat het hier overal stoomt komt ook omdat er een grote energie-centrale is gebouwd, waar ze de stoom en warmte uit de grond omzetten naar elektriciteit, dus overal zie je stomende kleine fabriekjes die verbonden zijn door een pijpleiding. Heel slim !!!!!

PS Het was een zeer vermoeiende dag en morgen is dat ook zo. Omdat we ook geen perfecte internet-verbinding hebben in ons laatste hotel, zullen de laatste verhalen van deze reis vanuit Den-Bosch verzonden worden. Morgenochtend om 6 uur op, want we moeten de boot halen, die ons zaterdag om 12.30 uur in Denemarken zal afleveren.

ans en hans

Hallo Bart en Hellen, een goede reis terug, hopelijk is het hier dan beter weer. Groetjes tot gauw.

Evelyn

Hoi Bart en Hellen,
leuk om jullie reis zo te lezen. Heel herkenbaar omdat we enkele jaren geleden (vorige eeuw) hetzelfde rondje hebben gedaan, maar dan precies andersom. Wij hebben toen het schiereiland snaefellsness overgeslagen, dat paste niet meer in ons reisschema. Zijn jullie ook nog bovenin bij de westfjorden geweest? De wegen zijn nu zeker wel goed als we zien hoeveel kilometers jullie in een dag rijden. Zijn er nog einbreid bru?
En er zijn heel wat meer voorzieningen lijkt wel als we het zo lezen. Het is ook wel drukker geworden op de foto's te zien.
Wel thuis, groetjes, Jeroen en Evelyn.

Hamba