Op reis met Bart en Hellen

In de kou naar vogels kijken

Vandaag hadden we uitgekozen als de dag waarop we de vogelrotsen en broedplaatsen van Streymoy per boot zouden gaan bezoeken. De 40km naar Vestmanna, de plek van waaruit de boot vertrekt waren weer indrukwekkend mooi. Bij aankomst bleek dat de boot pas om 14.00 uur vertrok dus kochten we er gelijk maar een ticket voor het museum bij. In dit museum wordt de roerige en soms bloedige geschiedenis van dit land verteld en uitgebeeld met wassen beelden. Eerst waren er de Ierse monniken, die weren verdreven door de Vikingen, die op hun beurt weer werden uitgemoord als ze geen christen werden. Later kwamen er kapers, die vrouwen vermoorden of als slaven meenamen naar Noord-Afrika en zo ging het maar door totdat het tenslotte in Deense handen kwam en de rust werd hersteld. In het museum annex Toeristenbureau, konden we ook de lunch gebruiken en na wat foto's op de kade te hebben gemaakt, waaronder enkele van de Arctische stern of zeezwaluw. Deze vogel is het hele jaar onderweg vanaf Antarctica naar de Noordpool, zodat het voor hem altijd zomer is. We krijgen allemaal een helm op, want we zullen ook enkele grotten in gaan. Eenmaal op open zee merken we pas hoe koud het is, maar de aanblik van de steil oprijzende kust van soms wel 400 meter hoog met de daarop nestelende vogels en daartussendoor weer de onvermijdelijke schapen doet dat gauw vergeten. We zien stormvogels, Jan van Genten, Papegaaiduikers en heel veel nesten met zwart-witte vogels die wel op Pinguïns lijken. Ook hier is de natuur weer overweldigend. Na terugkomst schieten we nog wat plaatjes op uitkijkpunten langs de weg. Weer in ons hotel in Tórshavn hebben we het allebei zo koud, dat we een uurtje in bed kruipen om op te warmen. Weer bijgekomen hebben we ons zelf getrakteerd op een lux dinertje in het sterrenrestaurant van Tórshavn. Morgen zijn we nog tot in de middag hier, de boot naar IJsland vertrekt tegen de avond.

p.s. Vandaag van het reisbureau bericht gekregen dat op onze route in het zuiden van IJsland een brug is weggeslagen en dat we met behulp van vrachtwagens zullen worden overgezet, dat wordt dus nog spannend.

Elvira

Hoi Hellen en Bart,
Hopelijk zijn jullie weer opgewarmt inmiddels.
Blij dat de reis zo te horen heel mooi is.
Als ik van 't weekend meer tijd heb zal ik op mijn gemak de foto's eens allemaal bekijken.
Ben benieuwd hoe het avontuur met de vrachtwagens zal gaan. Hopelijk valt het allemaal mee.
Hier is het sinds gisterenavond al slecht weer; dus heel goed voor de tuin!
Buggy wacht me weer iedere dag op en is weer erg lief.
groetjes Elvira

Hamba