Op reis met Bart en Hellen

Afscheid van de Faroer-eilanden

Deze laatste dag op de Faroer besluiten we naar Kirkjeboleur te gaan. Daar staat een onafgemaakte kathedraal uit de 15e eeuw, toen deze plek de voornaamste stad in de regio was. Maar omdat de bewoners het niet eens waren met de hun opgelegd kerstening kwamen ze in opstand met als gevolg dat de bisschop de wijk heeft moeten nemen en werd het bouwwerk zonder dak achtergelaten. Nu is men bezig het te conserveren omdat de historische waarde toch van belang is. Dus vinden wij een half ingepakte kathedraal achter het witte kerkje. Verder heeft het dorpje ook nog enkele zeer oude huizen, zwart met rode deuren en ramen en sommige met fraaie versieringen. Het geheel is in deze omgeving weer heel authentiek. We ontmoeten een schaap die om iets komt bedelen, maar we hebben niets voor hem. De laatste 3 uurtjes voor vertrek brengen we nog door in Tórshavn, waar we het oude fort met daar bovenop de vuurtoren bezoeken. Verder lunchen we in het zonnetje en winkelen we nog wat. Om half 4 vaart de boot weg en de koers gaat langs de vogelrotsen waar we gisteren nog waren. Na een uur varen laten we de Faroer-eilanden achter ons en gaan op weg naar IJsland. Faroer heeft in elk geval ons hart gestolen, de natuur is prachtig, de mensen uitermate vriendelijk en we zijn niets tekort gekomen. De enige smet hier is de jacht op de grienden, maar ook dit gebeurt hier al eeuwen op dezelfde manier en ook hier zal langzaam maar zeker de jeugd ervan overtuigd raken dat dit moet veranderen, als er van buitenaf maar genoeg aandacht aan wordt besteedt,

Hamba